Keskustelunavauksia

Korruptio – tuo kavala kaveri

15.4.2015

Ihminen pystyy niin kummallisiin asioihin. Viime viikolla paljastui, että Skënderajssa Pohjois-Kosovossa EU-rahoituksella tehdyt haudat ovat liian lyhyitä. Kahden metrin haudat on tehty vain 1,6 metrin haudoiksi. Ja ilmeisesti kyse on siitä, että joku havaitsi oivan tilaisuuden saada muutama euro omaan taskuunsa. Hautakivet (= kansi ja sivut) tehdään marmorista, jolloin jokainen pystyy arvioimaan, mitä 40 senttimetrin ”lyhennys” tarkoittaa rahassa 70 haudan kokonaismäärässä …!

Paikallisille kahden metrin EU-vakiopuuarkku ei ollut ongelma. Asia ratkaistiin sahaamalla 40 senttimetriä myös joka arkusta. Arkut ovat nyt peitettynä punaisen vaatteen ja Albanian lipun (!) alle. EU odottaa omaisia ja miettii, mahtaako kukaan kysyä, miksi heidän omaisensa ovat ”lasten arkuissa”?

EU:n hankkeita Kosovossa organisoivat erilaiset konsulttifirmat. EU:n rahoittamat projektit ovat viime vuosina olleet 2–4 miljoonan arvoisia infrastruktuuri- ja valtionrakennushankkeita. Se, mikä konsulttifirma saa jonkin tietyn projektin toteuttamisen itselleen, riippuu yleensä siitä, kuinka hyvät suhteet firmalla on maan politiikkoihin. Hankkeiden saajista päätetään paneeleissa, joissa on läsnä paikallishallinnon edustajien ja poliitikkojen lisäksi EU:n virkamiehiä. Joskus tuntuu siltä, että paneelin paikallisjäsenillä on hiljainen yhteisymmärrys siitä, että hankkeen saaja on se firma, joka lahjoo vastuussa olevan ministerin maksamalla hänelle osuuden EU-rahoituksesta.

EU:n virkamiehet yrittävät rikkoa tämän hiljaisuuden. Mutta toiminta hyväksytään ehkä luontaisena osana kosovolaista – korruptoitunutta – poliittista kulttuuria eikä päättäjiä haluta holhota turhaan. Ongelmana on kuitenkin se, että nämä lahjuskoon mukaan päätetyt projektit päätyvät usein konsulttiryhmille, joilla ei välttämättä ole mitään tietoa paikallisesta kontekstista. Monet hankkeet uhkaavat epäonnistua jo muutaman kuukauden jälkeen. Hyvänä, ja huonona, esimerkkinä vuosina 2007 – 2013 rakennettu nelikaistainen Kosovo – Albania -moottoritie (“Patriotic Highway”), joka sortui usean kilometrin pituudelta maaliskuun lopussa. Suunniteltu kustannusarvio oli 600 miljoonaa euroa, ja lopullinen hinta – eri lähteiden mukaan – ainakin kaksinkertainen. Kilometrihinta siis noin 4,4 miljoonaa euroa! Pääarkkitehtina amerikkalais-turkkilainen konsortio Bechtel-Enka.

Korruptio ei ole vain Kosovon ongelma. EU-parlamentin käytävillä parveilee tupakka- ja energiayhtiöyhtiöiden lobbareita, jotka yrittävät käännyttää, joskus jopa kyseenalaisin keinoin, eurokansanedustajia yhtiöidensä ajamien hankkeiden taakse. Espanjalaisten kansanedustajien saatua viime vaalien jälkeen uudet ipadit ja kuultua, että kadonneiden/rikkoutuneidan tilalle saa uudet, vain kymmenkunnan edustajan ipad toimi koko vaalikauden. Korruptiota löytyy myös Suomesta, kuten neljän vuoden takaiset eduskuntavaalit jo osoittivat.

Kosovossa ihmiset vain valitettavasti alkavat luopua toivosta saada korruptio kitketyksi päätöksenteosta.

 

Jouni Lehtimäki

Kirjoittaja on juristi, joka kriisinhallintatehtävien tuomalla kokemuksella kirjoittaa tällä palstalla ajankohtaisista eurooppalaisista aiheista.

 

Satakunnan Viikko

Saatat pitää myös seuraavista