Keskustelunavauksia

Lentoliikenne suurennuslasin alla

11.11.2015

Runsas viikko on kulunut siitä, kun venäläinen matkustajalentokone, Airbus A321M, tippui maahan Siinain niemimaalla vieden mukanaan kaikki 224 matkustajaa. Tragedian syy on edelleen mysteeri: vaihtoehdot vaihtelevat pommista tekniseen vikaan. Tutkijat eivät pidä koneen alas ampumista mahdollisena, koska Siinailla toimivilla militanteilla ei ole sellaisia ohjuksia, joiden kantama riittäisi matkalentokorkeuteen, noin 30.000 jalkaan.

Julkisuuteen toimitettiin myös radionauhoite, jossa ISIS:n, islamilaisen valtion, Siinain edustajat kertoivat tuhonneensa koneen ”kostona Venäjän ilmaiskuille, joka tappoivat satoja muslimeja Syyriassa”. Nauhoite osoittautui väärennetyksi. Venäjä ja Egypti pitivät nauhoitetta diplomaattisena loukkauksena.

Eurooppa reagoi kuitenkin onnettomuuteen nopeasti. Iso-Britannia, Irlanti ja Alankomaat neuvoivat kansalaisiaan välttämään matkustamista Egyptin rantakaupunkeihin. Ison-Britannian kriisitilannekomitean mukaan ”on mahdollista, että onnettomuus johtui räjähteestä lentokoneessa. Maamme lentokoneet eivät nyt lennä Sharm el-Sheikhiin”.

Maailmanlaajuinen tv-kanava CNN uutisoi muutama päivä onnettomuuden jälkeen puolestaan Yhdysvaltain tiedustelupalvelun (CIA) selvityksestä, jonka mukaan onnettomuus olisi terroristi-isku: lentokoneeseen sijoitettu pommi. Yhdysvaltain infrapunasatelliitti oli nimittäin havainnut lämpöaallon lentokoneen tippumispaikassa juuri ennen koneen tippumista, mikä CIA:n mukaan osoittaa, että lentokoneessa tapahtui räjähdys.

CIA muistutti vielä, että Yhdysvaltain ulkoministeriö on huhtikuussa 2014 nimennyt ISIS:n Siinain osaston, entisen Ansar Bayt al-Maqdisin, terroristijärjestöksi. Yhdysvallat pitää tätä osastoa toiminnallisesti yhtenä ISIS:n aktiivisimpana, mutta pomminrakennustaidoiltaan ja -valmiuksiltaan kehittymättömänä. Ne eivät ole lähelläkään esimerkiksi kuuluisan Arabian niemimaan al-Qaidan vastaavia.

Al-Qaidanhan tiedetään salakuljettaneen pommeja lentokoneisiin. ISIS Siinai on viime vuosina tappanut useita satoja egyptiläisiä sotilaita ja poliiseja. Siinain onnettomuuden varjoon jäi lähes samanaikainen, neuvostoliittolaisvalmisteisen rahtikoneen, Antonov-12, pakkolasku lähellä Juban lentokenttää Etelä-Sudanissa. 41 ihmistä sai surmansa. Tämänkin onnettomuuden tapahtumakulku on vielä selvittämättä. Venäläiset lentokoneet ovat osoittautuneet valitettavan onnettomuusherkiksi.

Lentoturvallisuus ei ole yksinkertainen asia. Lentäjien virheitä ja lentokoneiden teknisiä vikoja voidaan minimoida muun muassa koulutuksen ja huoltotoiminnan avulla, mutta terroristi-iskut ovat aina täysin ennalta arvaamattomia ja yleensä hyvin suunniteltuja.

Ihmisten kasvava pelko lentoliikennettä kohtaan on täysin inhimillistä, mutta lentokone on silti vieläkin turvallisin tapa liikkua paikasta toiseen. Käyttämänsä lentoyhtiön jokainen voi myös valita itse. Auto-onnettomuuksissa kuolee maailmanlaajuisesti vuosittain yli miljoona ihmistä.

 

Jouni Lehtimäki

Kirjoittaja on juristi, joka kriisinhallintatehtävien tuomalla kokemuksella kirjoittaa tällä palstalla ajankohtaisista eurooppalaisista aiheista.

 

Satakunnan Viikko

Saatat pitää myös seuraavista