Keskustelunavauksia

Porista lentorahtiliikenteen keskus

17.1.2017

Porin lentokentän ja Suomen Ilmailuopiston tulevaisuus sekä Pori-Helsinki-reittiliikenne ovat viime päivinä ja kuukausina puhuttaneet porilaisia ja satakuntalaisia. Viimeksi Porin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juha Vasama esitti (SK 10.1.), että Porin kaupunki voisi lähteä mukaan hankkimaan lentokonetta turvaamaan reittiliikennettä.

Noista kolmesta haasteesta Suomen Ilmailuopiston säilyminen Porissa on ensisijainen. Jos Suomen Ilmailuopisto päättäisi siirtyä toisaalle, se tarkoittaisi valtakunnallisesti merkittävän ammatillisen erikoisoppilaitoksen menetystä sekä olisi kuolinisku Porin lentokentälle.

Porin lentokentän tulevaisuudelle Pori-Helsinki-reittiliikenne ei kuitenkaan ole elinehto.  Jokainen ymmärtää kyllä sen, mikä merkitys tällä yhteydellä on mm. Satakunnan  talouselämälle. Mutta jos tuota reittiä ei saada liiketaloudellisesti kannattavaksi, jossakin vaiheessa Porin kaupungin – julkisyhteisön – tulee se myös myöntää. Minusta tämä hetki on nyt. Mikäli Satakunnan liike-elämä ei lähde mukaan turvaamaan Pori-Helsinki-reittiliikennetta, Porin kaupungin ei pidä tukea kannattamatonta liiketoimintaa. Ehdotetun oman lentokoneen hankkimiseen pitäisi löytää yli miljoonan euron alkupääoma. Puhumattakaan vakuutuksista ja vuosihuolloista, jotka toisivat vuosittain satojen tuhansien eurojen menot.

Miten sitten turvataan Porin lentokentän tulevaisuus? Porin on lähdettävä tavoittelemaan Suomen lentorahtiliikenteen keskuksen asemaa. Porin lentokenttä mahdollistaa isojenkin lentokoneiden laskut ja nousut. Porin lentokentän “vierestä” kulkevat valtatiet 2, 8 ja 11 sekä rautatie. Siirto koneesta pyörille (kumi tai teräs), tai toisinpäin, olisi vaivatonta. Porin kentän ympäriltä löytyy myös tilaa rahdin käsittelyyn, joko valmiiksi rakennettuna tai tonttimaana. Syväsatama ei ole kaukana.

Lentorahtiliikennetta ei nimittäin tänä päivänä – sen merkityksestä huolimatta – arvosteta tarpeeksi. Sitä pidetään jopa matkustajaliikenteen tulppana. Kansainvälistä lentorahtia kuljetettiin vuonna 2016 Suomessa kuitenkin noin 180 000 tonnia, josta Helsinki-Vantaan-lentokentän osuus oli noin 175 000 tonnia. Kotimaista lentorahtia kuljetettiin yhteensä noin 5 000 tonnia. Noista luvuista löytyy – ja on saatavissa – turva Porin lentokentän säilymiselle.

Jouni Lehtimäki
Kosovon oikeusministerin kv. neuvonantaja
Pori

 

Satakunnan Kansa

Saatat pitää myös seuraavista