Keskustelunavauksia

Stressi on hallittavissa!

13.1.2016

Stressinhallinta on osa erilaisiin kriisinhallintatehtäviin valituille annettavaa lähtökoulutusta. Muistan itse, miten omalla kohdallani psykologi käveli ympäri luentosalia ja nosti ilmaan täyden vesilasin. Kaikki odottivat kysymystä: ”Puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä”? Mutta ei, hymy kasvoillaan, psykologi kysyikin: ”Kuinka paljon tämä lasi painaa?”

Vastaukset vaihtelivat 150 grammasta 300 grammaan.

Psykologin ”oikea” vastaus oli, että absoluuttisella painolla ei ole mitään väliä. Ratkaisevaa on, kuinka kauan lasia joutuu pitämään ylhäällä. Jos on pidettävä vain hetki, ei ongelmaa. Jos tunti, kädet alkavat särkeä. Jos lasia on pidettävä ylhäällä koko päivä, kädet puutuvat ja menevät varmasti tunnottomiksi. Ja aina lasin paino on sama. Mutta mitä kauemmin lasia joutuu pitämään ylhäällä, sitä raskaampi siitä tulee.

Psykologi jatkoi, että jännitykset, huolet ja stressi elämässä ovat kuin tämä vesilasi. Jos ne tulevat mieleesi ja ajattelet niitä hetken, mitään pahaa ei yleensä tapahdu. Jos ajattelet niitä hieman pidempään, ne alkavat satuttaa mieltäsi. Jos ajattelet koko päivän, tunnet halvaantuvasi – kykenemättä tekemään mitään.

Viime viikkoina on taas itsekin joutunut miettimään näitä asioita. Jos joudut monta kertaa viikossa tekemisiin kyynelkaasun kanssa, ja jos lähiympäristössäsi on jatkuva erilaisten – jopa väkivaltaisten – mielenosoitusten ja protestien uhka, paineen- ja stressinsietokykyä tarvitaan. Mutta on osattava myös rentoutua – se on yksi tehokkaimmista tavoista vähentää stressiä. Puhumattakaan liikunnasta, terveellisestä ravinnosta ja riittävästä unesta..

On tärkeää muistaa vapauttaa mieli huolista ja stressistä. Joka päivä, niin ajoissa kuin vain voit, laske taakka – laske vesilasi. Älä kanna sitä läpi illan ja yön!

 

Jouni Lehtimäki

Kirjoittaja on juristi, joka kriisinhallintatehtävien tuomalla kokemuksella kirjoittaa tällä palstalla ajankohtaisista eurooppalaisista aiheista.

 

Satakunnan Viikko

Saatat pitää myös seuraavista